Verkeersdrempels

 

Verkeersdrempels conform CROW

CROW omschrijft in publicatie 344 de gewenste sinusvorm en svt-markering van verschillende soorten verkeersdrempels en verkeersplateaus per kilometerzone. Struyk Verwo Infra levert sinusvormige drempels 8 en 12 cm in prefab beton. Deze zijn standaard berekend op verkeersklasse 45, wat ruim voldoende is voor binnen de bebouwde kom. Prefab beton heeft de volgende voordelen ten opzichte van elementen: 
 
  • sinusvorm exact conform richtlijn
  • vormvast, dus geen onderhoud
  • snel aangelegd en herbruikbaar
Struyk Verwo Infra is de enige leverancier die de SVT-markering uitvoert in wit gestort beton. Dit slijtin tegenstelling tot thermoplast, epoxy of wegenbouwverf niet af.

verkeersdrempel met SVT-markering

verkeersdrempels sinus 8 cm

Toepassing verkeersdrempels 

Verkeersdrempels zijn bedoeld om de snelheid van gemotoriseerd verkeer ten opzichte van langzamer verkeer op dezelfde rijbaan te verkleinen. De sinusvorm is zo gemaakt dat het passeren bij een hogere snelheid dan de aangegeven kilometerzone tot discomfort voor de automobilist leidt. 
 
Struyk Verwo Infra levert de volgende verkeersdrempels:
  • 30 km/h sinus 8 en 12 cm
  • 50 km/h sinus 8 cm
  • 60 km/h sinus 8 cm
 

Toepassing drempels in verkeersplateau 

Verkeersplateaus worden toegepast bij gelijkwaardige kruisingen en oversteekplaatsen. Naast de snelheidsremming werken deze verkeerdrempels attentieverhogend. Een ander voordeel is dat de rijbaan op gelijke hoogte komt te liggen van het trottoir. Dit maakt het voor minder valide mensen makkelijk om over te steken.
 
Struyk Verwo Infra levert de volgende verkeersplateaudrempels:
  • 30 km/h sinus 8 en 12 cm
  • 50 km/h sinus 8 cm
 

verkeersplateaudrempel met straatsteenmotief

busvriendelijke drempel | maldense drempel

Busvriendelijke drempels

Een betonnen verkeerskussen - ook wel busvriendelijke drempel genoemd - kan enkelvoudig toegepast worden in wegversmallingen of wegen met een rijbaanscheiding. 

Personenauto's kunnen de busvriendelijke drempel niet ontwijken, terwijl bussen en ambulances er met de wielen langsrijden en geen hinder ondervinden. 

Busvriendelijke drempels kunnen ook dubbel in de rijbaan gelegd worden bij voldoende ruimte. 

De verkeerskussens staan niet vermeld in de CROW-richtlijnen en hebben dus officieel geen passeersnelheid gerelateerd aan een km-zone. In de praktijk worden ze vooral toegepast in 30 km-zones.

 

Ga naar de productselector - verkeerskussens