Laden met zonnestroom dankzij EV-kabelgoottegels
- Zonnepanelen die steeds goedkoper worden.
- Elektrische voertuigen die steeds goedkoper worden met een grotere actieradius.
- Terugleverkosten voor opgewekte stroom zonnepanelen.
- Dynamische energiecontracten.
- Bi-directioneel laden: de auto als thuisbatterij.
Daarentegen blijft het aantal publieke laadpalen achter bij de toenemende vraag. Deze zijn vaak minder efficiënt:
- Te grote afstand voor gebruikers.
- Zogeheten laadpaalplakkers die het laadpunt bezet houden.
- Laadplekken gaan ten koste van reguliere parkeerplekken.
- Hogere tarieven in vergelijking met thuisladen..
Kabelgoottegels in uw gemeente?
Kabelgoottegels zijn dus de ideale oplossing om bewoners te faciliteren bij het opladen van hun EV en de door hun opgewekte zonnestroom zo optimaal mogelijk te gebruiken. Maar hoe kan dit op een verantwoorde manier met voldoende draagvlak van alle bewoners?
Een aantal gemeenten hebben spelregels vastgelegd in een beleidsdocument of gecommuniceerd via hun website. Voorbeelden van voorwaarden die gesteld kunnen worden aan het gebruik van kabelgoottegels:
- De bewoner heeft een privaat laadpunt aangesloten door een gecertificeerd bedrijf.
- De bewoner heeft geen eigen oprit en er is geen publiek laadpunt in de buurt.
- De bewoner met EV-kabelgoottegels kan de parkeerplek niet claimen.
- De bewoner zorgt dat de kabel goed aangebracht wordt in de goot.
- De bewoner haalt de kabel weg als de auto niet geparkeerd staat.
- De gemeente blijft eigenaar van de tegels.
Verbeterd product: EV-kabelgoottegel-plus
- Wijkt tactiel en zichtbaar af van normale bestrating.
- Het rubber is beter bestand tegen allerlei invloeden.
- Faciliteert dikkere kabels.
- De tegel is ca. 25% goedkoper dan de oude variant.