Beeldbepalende herinrichting Veendam
De Sorghvlietlaan is een onderdeel van de ringwegstructuur rond het centrum. Verkeersveiligheid en doorstroming waren aandachtspunten, maar zeker ook de aantrekkelijkheid van het gebied in combinatie met klimaatadaptieve maatregelen.
Struyk Verwo Infra werd ingeschakeld voor de waterdoorlatende parkeerplaats, de nieuwe ovonde en ook de zitelementen gecombineerd met mixbestrating bij de entree voor het subtropisch zwembad.
Visieschets
André Hollander, projectleider bij de gemeente Veendam was bij het gehele project betrokken, van ontwerp tot en met uitvoering. Hollander: “We zijn gestart door de knelpunten en de kwaliteiten van het gebied in kaart te brengen. Deze zijn in samenwerking met een stedenbouwkundigbureau vertaald naar een visieschets voor het hele gebied. Van de schets is uiteindelijk een definitief ontwerp gemaakt.
Struyk Verwo Infra werd ingeschakeld tijdens het uitwerken van het voorlopig ontwerp. Hollander: “We hebben bij een eerder project betonstraatstenen van Struyk Verwo Infra tot volle tevredenheid toegepast. Ik was gecharmeerd door de betonstraatsteen Lavaro rood/zwart die we toen gebruikten en ik heb voorgesteld deze materialen ook te gebruiken bij de gebiedsontwikkeling."
Egbert Müller, projectadviseur van Struyk Verwo Infra, heeft ons voor dit project goed begeleid en geadviseerd en is met voorstellen gekomen voor kleuraccenten en materialen die wel of niet bij elkaar passen. We wilden werken met kleurvaste, natuurlijke producten, zoals ook duidelijk naar voren komt in de mixbestrating met Breccia Savanne."
Meedenken en adviseren
Bij de detaillering van het plan dacht Struyk Verwo Infra verder mee. “Toen we ervoor kozen de aan te leggen parkeerplaats te vergroenen door de Hydro Lineo te gebruiken, heeft Müller informatie aangeleverd voor het type grasmengsel dat we konden gebruiken voor het inzaaien van de waterpasserende stenen op de parkeerplaats. Daarnaast kregen we informatie over grondverbetering en funderingsmateriaal, waar hoofdaannemer Koen Meijer B.V. mee aan de slag kon.”
Ook de gemeente Veendam heeft klimaatadaptieve maatregelen hoog in het vaandel staan, zeker op het moment dat er een groot project als dit op de agenda staat. Hollander vertelt: "Een andere maatregel die werd meegenomen in het ontwerp was het aanplanten van ca. 120 bomen langs de Sorghvlietlaan. Rondom deze bomen werd ook de waterpasserende Hydro Lineo gebruikt, zodat het regenwater door de grond kan worden opgenomen en niet in het riool verdwijnt. Op het gebied van regenwateropvang hebben we bovendien een gescheiden riool aangelegd, waarop zo veel mogelijk panden en verhard oppervlak binnen het werkgebied afgekoppeld kon worden."
Directie leveringen
Grote wijzigingen in de planning waren tijdens de uitvoering van het project niet nodig. Hollander legt uit: “Eén van de grote voordelen van het directe contact met Struyk Verwo Infra en het zelf inkopen van de materialen is dat je precies weet welke producten je krijgt voor wat betreft kwaliteit, uitstraling en verwerking.. Daarnaast maak je heldere afspraken over de levertijd en -zekerheid, want tijdens zo’n project wil je niet voor verrassingen komen te staan. Ook nu bleek weer dat als je de planning goed met elkaar afstemt daar eigenlijk nooit problemen mee zijn.”
"Zoals bijvoorbeeld de leveringen van de Breccia Savanne in formaat 30x10x10 cm. Samen met Struyk Verwo Infra hebben we daar een mixpakket voor samengesteld, zodat er een mooi, gemêleerde uitstraling zou ontstaan in een bepaald patroon. Dat patroon heeft Struyk Verwo Infra uitgewerkt voor machinale verwerking met daarbij een advies voor de aannemer over de klem die daarvoor nodig is. Op deze manier was het voor alle partijen prettig samenwerken."