Stadsstrand Hoorn krijgt langzaam vorm, dankzij maatwerk beton
Sinds april is Hoorn een recreatieterrein rijker: het grootste stadsstrand van Nederland is onderdeel van een grootschalige dijkversterking rondom het Markermeer, die in 2027 afgerond moet zijn.
Struyk Verwo Infra leverde maatwerk betonelementen in opdracht van de Alliantie Markermeerdijken, een samenwerking tussen Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Boskalis en VolkerWessels.
Fietsen, borrelen, beachvolleyballen en zwemmen: het kan allemaal aan het gloednieuwe stadsstrand van Hoorn. Met voorzieningen als een zwem- en botensteiger, strandpaviljoen, hondenstrand en fitnesspark is het een aanwinst voor de stad, die hiermee nóg aantrekkelijker wordt voor inwoners en bezoekers.
Grootschalige dijkversterking
De aanleiding voor het aanleggen van dit strand: de 33 kilometer lange dijkversterking van de Markermeerdijken tussen Hoorn en Amsterdam. De Westfriese Omringdijk voldeed namelijk niet meer aan de gestelde waterveiligheidseisen en moest worden versterkt.
Belangrijke werkzaamheden, want de Noord-Hollandse dijken beschermen 1,2 miljoen mensen tegen water. Door een dijk vóór de bestaande dijk te maken, hoefde de monumentale omringdijk niet aangetast te worden.
De Alliantie Markermeerdijken begon vijf jaar geleden met het opspuiten van zand voor de oeverdijk voor de kust van Hoorn. Op deze innovatieve oeverdijk maakte de Alliantie uiteindelijk ook het stadsstrand, in opdracht van gemeente Hoorn.
Struyk Verwo Infra is een partij die denkt in oplossingen, niet in problemen.
Samenwerking Boskalis en Struyk Verwo Infra
'Een uniek project' Zo noemt Rutger Klootwijk van Boskalis de inrichting van het stadsstrand. Hij werkt als inkoper bij de Alliantie Markermeerdijken en was al in een vroeg stadium betrokken bij de dijkversterking en werkt nauw samen met Struyk Verwo Infra.
‘Vanuit de gemeente Hoorn en het Hoogheemraadschap waren er natuurlijk eisen die voortvloeiden uit het ontwerp, maar we hebben samen invulling gegeven aan de uitvoering,’ vertelt hij. 'De ellipsen die onder meer langs het volleybalveld, het voetbalveld en de speelplek zijn geplaatst, moesten bijvoorbeeld worden voorzien van een betonnen rand.'
De keuze voor prefab beton was snel gemaakt: dat was de optie die qua uitvoering en kosten het beste aansloot bij de eisen vanuit het ontwerp, onder meer wat betreft gewicht.
'Struyk Verwo Infra maakte de ellipsen met hier en daar wat verschil in hoogte. Dat geeft een leuk effect. Ook adviseerden ze ons over optimalisaties van de vorm. Van te voren is alle door hen uitgetekend: van bochtbanden tot verloopbanden.'
Zo dacht technisch coördinator werkvoorbereiding Theo van der Plas goed mee over het ontwerp. ‘Hij wist precies waar we rekening mee moesten houden, bijvoorbeeld als het ging om het stellen en plaatsen van de betonelementen.'
Traptreden met gaten
Ook de traptreden zijn een verhaal apart. ‘Een dijk moet altijd nat blijven, anders droogt hij uit,’ licht Klootwijk toe. ‘Daarom is er tussen de vooroever en de oorspronkelijke dijk een tussenwater aangelegd. Om de waterkwaliteit te waarborgen zit aan de ene kant een inlaat en een paar kilometer verderop een uitlaat. Om die zogeheten kunstwerken te onderhouden en kroos en takken te verwijderen, moet je ze wel kunnen betreden. Daarbij hebben de traptreden een belangrijke functie.’
Volgens het ontwerp moest elk van de veertien traptreden van elke trap worden voorzien van gaten, zodat de traptreden bij hevige golfslag op zijn plek blijft liggen. 'Deze gaten zijn uiteindelijk "meegestort" in plaats van dat wij deze stuk voor stuk hebben moeten boren. Struyk Verwo Infra is een partij die denkt in oplossingen, niet in problemen. Het voortdurend meedenken in de uitvoering heeft echt het verschil gemaakt', besluit Klootwijk.
Dit artikel is ook te lezen in ons relatiemagazine BuitenBeeld dat 2x per jaar verschijnt. Wilt u deze geheel vrijblijvend per post of email ontvangen?