Trappartij en straatwerk uitgevoerd in betonstraatsteen van cementloos onderbeton (CERO) in lichtgrijze tint.

Bijlmerdreef. Straat van de toekomst 

De inrichting van de Bijlmerdreef in Amsterdam was toe aan een flinke opknapbeurt. Het gebied dat gekenmerkt werd door asfalt, betontegels en weinig groen moest plaatsmaken voor een duurzame en toekomstbestendige inrichting. In opdracht van de gemeente Amsterdam en ING maakte ontwerpbureau Karres en Brands een vooruitstrevend ontwerp.
 

Joost de Natris was ten tijde van dit project projectleider en ontwerper bij Karres en Brands: ’Rond 2006 werden wij betrokken bij het ontwerp voor het gebied rondom de Arena Boulevard en Amsterdamse Poort. ING kocht voor haar nieuw hoofdkantoor een kavel aan de Bijlmerdreef. Een toegankelijke, transparante plek met potentie om te upgraden tot een stadscampus als onderdeel van het ArenaPoort gebied.’ 

Een toekomstbestendig ontwerp 

Het ontwerp werd ingestoken op de potentie van het gebied en op duurzaamheid. 'Het thema duurzaamheid werd gedifferentieerd naar 5 categorieën: energie, water, materialen, groen en sociale aspecten. Het plan was zo ontworpen dat onderdelen die pas in latere stadia uitgevoerd zouden worden, niet gehinderd zouden worden door de initiële aanleg, en vice versa.'

Trottoirs met CERO cementloze betonklinkers

‘Voor de trottoirs werd gekozen voor een betonstraatsteen van cementloos onderbeton (CERO) en een natuurstenen uitgewassen deklaag van 15 x 30 x 8 cm in een lichtgrijze tint die zon reflecteert en bijdraagt in het reduceren van hittestress.’ 

Verhoogde plantvakken met verticale roosters voor afvoer van regenwater en geintegreerde houten zittingen.

Zitelement met waterbuffering.

Bijzondere zitelementen met waterbuffering

Er is ook gekeken hoe slim geanticipeerd kon worden op de gevolgen van klimaatverandering door water te bufferen, te infiltreren en te hergebruiken. ‘Er zijn twee type betonnen plantvakken ontworpen. De één ligt lager dan de trottoirs en rijbaan en vangt bij piekbuien overtollig regenwater op. De beplanting is geselecteerd op droge en natte perioden waardoor in deze vakken regenwater langer kan blijven staan en traag kan wegzakken in de bodem.

De andere plantvakken liggen verhoogd, waarbij regenwater door verticale roosters in de randen wordt afgevangen in substraten en retentiekratten en zo de beplanting bij droogte van onderuit voedt. Ze zijn voorzien van duurzaam betonnen en houten zitbanken, waar mensen even lekker kunnen relaxen. Dat vroeg natuurlijk om een sterk staaltje maatwerk. Maar we weten dat er bij Struyk Verwo Infra veel kennis en kunde zit over technische toepassingen en maatwerkoplossingen met beton.’ 

Sterk staaltje maatwerk 

Bert Geelhoed, Hoofd Bedrijfsbureau bij Struyk Verwo Infra: ‘In het ontwerp van de speciale zitbanken en plantvakken zitten smalle en brede zitranden, zitranden met betonnen en houten zittingen, zitranden in een hoek van 90 graden, stompe en spitse hoeken. Ook de muren rondom de betonnen trap waren maatwerk. We hebben speciaal op maat gemaakte mallen in diverse uitvoeringen ontwikkeld. De geproduceerde elementen zijn vervolgens door Boskalis geplaatst.’ 

Groen en vriendelijk onthaal 

Joost kijkt tevreden terug naar de ontwikkeling van de eerste fase van dit project: ‘De mooie rechte trottoirs, zitvoorzieningen, waterbuffers, duurzame materialen en veel groen hebben de Bijlmerdreef echt een boost gegeven. Deze straat is klaar voor de toekomst.'

Dit artikel is een samenvatting van het 3-pagina artikel in relatiemagazine BuitenBeeld.