De Frans Halsbuurt - een autoluwe wijk met ruimte voor groen

Met de opening van de Albert Cuypgarage in 2018 zijn de voorwaarden gecreëerd voor een Frans Halsbuurt zonder geparkeerde auto’s. Met bewoners en ondernemers uit de wijk is daarop een ontwerpproces gestart voor de herinrichting van de openbare ruimte die nu in volle gang is.

"Samen met de buurt is een nieuwe Amsterdamse standaard neergezet voor autoluwe wijken waar de druk op de openbare ruimte groot is", stelt stadsdeelbestuurder Rocco Piers. "Een negentiende-eeuwse stadswijk, tegen de binnenring aan, wordt nu een autoluwe wijk met maximale ruimte voor voetgangers en fietsers."

Er is gekozen voor een inrichting met de succesvolle principes van een ‘straatje’. Een eenvoudige opzet met een door trottoirbanden gemarkeerde rijbaan. Met behoud van bomen en herhaling van de inrichting die past bij de stedenbouwkundige opzet. Er is behoefte aan meer voetgangersruimte, veel groen, het moet klimaatbestendig zijn en de verblijfskwaliteit in de buurt moet vergroot worden.

 

Frans Halsbuurt | Eerste Jacob van Campenstraat

Samen met de buurt is een nieuwe Amsterdamse standaard neergezet voor autoluwe wijken

Frans Halsbuurt | uitstroomtegel   Frans Halsbuurt | wadigootband

Wadi's en groenvakken

Er komen bredere stoepen die op een niveau met de weg liggen. Rode en gele klinkers moeten het verschil tussen stoep en rijbaan aangeven. Verkeersdrempels moeten ervoor zorgen dat automobilisten niet harder dan 20 kilometer per uur zullen rijden. Verder komen er zoveel mogelijk groenvakken, waaronder 58 wadi’s die regenwater opvangen.

Zelfs struiken kunnen groeien in zo groot mogelijke groenvakken die beheerd worden door de gemeente. De vakken liggen zoveel mogelijk om en om ten opzichte van elkaar vanuit het principe Groen om Grijs. Geveltuinen worden door de bewoners ingericht en beheerd. 

De groenvakken staan onderling met elkaar in verbinding en zorgen voor een stabiele waterhuishouding. Dakwater wordt via Well-O-Edge uitstroomtegels naar de groenvakken afgevoerd. Deze zijn omrand door 13/15-banden uitgevoerd in Lavaro zwart/groen. De inlaat aan de voorzijde bestaat uit een wadigootband.

 

Ontwerp klimaatbestendige straten met grote groenvakken

  1. Natuurlijke infiltratie via de verharding.
  2. Inlaat wadi bij (extreem) flinke regenbuien.
  3. Infiltratie regenwater naar grondwater.
  4. Overstort voor het opvangen van overtollig water.
  5. Afkoppelen HWA waar mogelijk.

 

Meer foto's van dit project zien?

Ga naar de inspiratiebank

Frans Halsbuurt | Ontwerpdetail

Bron:  Gemeente Amsterdam Ontwerppresentatie Herinrichting Frans Halsbuurt.