Verkeersveilige situaties

Vergevingsgezinde rijwielpadband

Over dit project
Betrokken partijen

• Opdrachtgever: Gemeente Den Haag

• Ontwerp: Ingenieursbureau Den Haag

• Aannemer: Wegenbouw Bestratingen Nederland '81

• Realisatie: 2019

Te steile kantopsluitingen tussen fietspad en het trottoir vormen volgens de Fietsersbond een groot gevaar voor fietsers. In een moment van onoplettendheid kan de fietser lelijk ten val komen doordat het voorwiel kan afketsen onder een kleine hoek. Bijvoorbeeld bij het inhalen en achteromkijken. Een gesprek tussen gemeente Den Haag en de Fietsersbond leidde tot de ontwikkeling van een nieuwe rijwielpadband.

Fokke Ypma, ontwerper openbare ruimte bij Ingenieursbureau Den Haag bedacht de ‘vergevingsgezinde rijwielpadband’. Deze rijwielpadband met een afmeting van 3/12 x 20 cm loopt slechts 3 cm omhoog over een breedte van 9 cm en sluit goed aan op opsluitbanden van 12 x 25 cm. De helling van 1:3 is veel kleiner en dus veiliger. De nieuwe rijwielpadband werd bij wijze van experiment gelegd op de Waldorpstraat in Den Haag. Het experiment blijkt zo succesvol dat de nieuwe vergevingsgezinde rijwielpadband nu de standaard is voor heel Den Haag en tussen alle fietspaden en trottoirs komt te liggen. Ypma: ‘We hebben nu een goede en veilige oplossing die én een goede scheiding aanbrengt tussen fietspad en trottoir, maar nog veel belangrijker, een stuk veiliger is voor fietsers!