Silent Way met CERO geopolymeerbeton
Over dit project
De Wolfhezerweg is dé hoofdweg die door het dorp Wolfheze loopt vanaf het centrum naar het viaduct over de A50. De gemeente Renkum had de wens om deze weg af te waarderen van een GOW50 naar een GOW30, waarbij het asfalt vervangen moest worden door een elementenverharding. Waar in eerste instantie gekeken werd naar gebakken klinkers voor een meer dorps karakter, werd al snel duidelijk dat de geluidopbrengst hierdoor te hoog zou worden. Een andere wens van de gemeente was om meer duurzamer materiaal toe te passen waarbij vooral de CO2-uitstoot in de productiefase (A1-A3) beoordeeld werd.
Hierdoor kwam al snel Struyk Verwo Infra in beeld met Silent Way geluidsreducerende betonstraatstenen met CERO cementvrij onderbeton. Wettelijk gevalideerde cijfers tonen aan dat Silent Way bij een snelheid van 40 km/u maar liefst 2,6 dB geluid reduceert ten opzichte van dicht asfalt beton. De CERO-uitvoering heeft een CO2-reductie van maar liefst 70% ten opzichte van gebakken klinkers volgens de toenmalige branche-EPD.
Voor de gemeente zijn met de oplevering in 2021 alle belangrijke doelstellingen behaald:
• Een straatbeeld passend bij het dorpse karakter.
• Een veilig ingerichte weg conform de inrichtingskenmerken GOW30.
• Een weg die al voldeed aan de nieuwe geluidregels voor 30 km-zones in de Omgevingswet.
• Een weg met de meest duurzame elementenverharding voor wat betreft de CO2-uitstoot in de productiefase.
Hierdoor kwam al snel Struyk Verwo Infra in beeld met Silent Way geluidsreducerende betonstraatstenen met CERO cementvrij onderbeton. Wettelijk gevalideerde cijfers tonen aan dat Silent Way bij een snelheid van 40 km/u maar liefst 2,6 dB geluid reduceert ten opzichte van dicht asfalt beton. De CERO-uitvoering heeft een CO2-reductie van maar liefst 70% ten opzichte van gebakken klinkers volgens de toenmalige branche-EPD.
Voor de gemeente zijn met de oplevering in 2021 alle belangrijke doelstellingen behaald:
• Een straatbeeld passend bij het dorpse karakter.
• Een veilig ingerichte weg conform de inrichtingskenmerken GOW30.
• Een weg die al voldeed aan de nieuwe geluidregels voor 30 km-zones in de Omgevingswet.
• Een weg met de meest duurzame elementenverharding voor wat betreft de CO2-uitstoot in de productiefase.